×
اطلاعات بیشتر باشه، مرسی برای ارائه بهترین تجربه کاربری به شما، ما از کوکی ها استفاده میکنیم

gegli

آگاهي ناب

× ------------------
×

آدرس وبلاگ من

hamsal.goohardasht.com

آدرس صفحه گوهردشت من

goohardasht.com/mrghali

?????? ???? ?????? ???? ???? ?????? ????? ??? ??? ????? ??????
× ?????? ???? ???? ?? ???? ???? ?????? ????? ??? ??? ????? ??????

آفات دانش

آفات دانش

چه آفات و آسيب‌هايي موجبات از بين رفتن علم و دانش انسان را فراهم آورده و او را از واقع بيني و واقع گرايي دور مي‌كند؟

در اينكه هر پديده‌اي آفاتي دارد كه موجوديت آن را در معرض فنا و نيستي قرار مي‌دهد ترديدي نيست. "لكل شيئي آفة" براي هر چيزي آفتي است. لكن آفت و آسيب هر چيزي متناسب با خود آن پديده مي‌باشد كه در اينجا به اهم آسيب‌ها و آفات علم و دانش به نحو اجمال اشاره مي‌كنيم:

1- نسيان

نسيان و فراموشي از مهم‌ترين آفات علم و دانش است كه موجوديت و ماهيت آن را در معرض خطر و نابودي قرار مي‌دهد. به اين جهت در آداب المتعلمين گفته‌اند كه "الدرس حرف و التكرار الف" يعني براي جلوگيري از فراموشي علم و آموخته‌هاي جديد هزار بار بايد آن را تكرار كرد.

پيامبر اعظم (ص) مي‌فرمايد: آفة العلم، النسيان: آسيب دانش، فراموشي است. (تحف العقول، ص6)

2- حسادت

حسادت صفت رذيله‌اي در انسان است كه هيچ گاه او را به آرامش و سعادت و سروري نمي‌رساند. انسان حسود هيچگاه نعمتي را كه در ديگران وجود دارد برنمي‌تابد و در درون و برون خود خواهان زوال آن نعمت مي‌گردد.

پيامبر اعظم (ص) مي‌فرمايد: آفة العلم الحسد: آسيب دانش، حسادت است. (من لا يحضره الفقيه، ج4، ص 373). متأسفانه اين آفت در ميان علما، شيوع و قوت بيشتري دارد.

3- خود بزرگ بيني

تكبر و خودبزرگ بيني انسان را از مسير واقع بيني و حق گويي دور مي‌كند. زيرا چنين شخصي هميشه خود را بالاتر و برتر از ديگران و حتي يافته‌ها و اندوخته‌هاي خود مي‌بيند در نتيجه قضاوت‌ها و تحليل‌هاي او نمي‌تواند منطبق بر واقعيت‌ها و حقيقت علم و دانش باشد. پيامبر اعظم در اين زمينه مي‌فرمايد: آفة العلم الخيلاء: آسيب دانش، خودبزرگ بيني است. (بحارالانوار، ج 37، ص 619)

4- درشتي و خشونت

درشتي و خشونت در رفتار و سلوك انسان يعني دور شدن از مدار عقل و منطق و علم و دانش. درنتيجه رفتار و تعاملي كه براساس درشتي و خشونت باشد از منطق علم و دانش برخوردار نخواهد بود.

امام علي(ع) مي‌فرمايد: رأس العلم الرفق، و آفته الخرق: اساس دانش، نرمش است و آسيب آن، درشتي (خشونت). (تحف العقول، ص 89)

5- به كار نبستن علم

بدون شك علم و دانش مقدمه عمل است و كسي كه پس از اخذ و اكتساب علم و دانش آن را به كار نبندد و جنبه كاربردي آن را لحاظ نكند، پس از مدتي آن علم از ذهن او رخت برمي‌بندد و به ورطه فراموشي سپرده مي‌شود. بنابراين در روايت معصوم آمده است كه "العلم يهتف الي العمل" يعني علم انسان را به سوي عمل فرامي خواند كه اگر اجابت كرد موجبات تثبيت و ترسيخ علم فراهم مي‌گردد. امام علي(ع) مي‌فرمايد: آفة العلم ترك العمل به: آسيب دانش، به كار نبستن آن است. (غررالحكم، ح 8493)

یکشنبه 15 خرداد 1390 - 8:28:14 AM

ورود مرا به خاطر بسپار
عضویت در گوهردشت
رمز عبورم را فراموش کردم

آخرین مطالب


عالم برزخ (عالم پس از مرگ)


اينجا ايران است نه ژاپن


15 معجزۀ علمي امام صادق عليه السلام


پاسخ به شبهات دربارۀ همسران رسول خدا صلی‌الله علیه و آله و سلم


توهین به رسول خدا (ص) به بهانه آزادی بیان در یك فیلم امریكایی


هشتم شوال سال ۱۳۴۴، يوم الهدم، روز تخريب بقيع


پرسيدم.....، چطور، بهتر زندگي كنم؟


آيا افراد خوب در شرايط بد هم خوب مي‌مانند؟


سال نو مبارك - فلسفه هفت سين چيست؟


شان استون مسلمان شد


نمایش سایر مطالب قبلی
آمار وبلاگ

89015 بازدید

43 بازدید امروز

4 بازدید دیروز

248 بازدید یک هفته گذشته

Powered by Gegli Social Network (Gohardasht.com)

آخرين وبلاگهاي بروز شده

Rss Feed

Advertisements